Toscana. Italia. Setembre 2015

HOLANDA del 15 al 21 de setembre 2014

DIA 1. XALÓ-ALACANT-AMSTERDAM

Eixida de Xaló a les 7 del mati en direcció l'Aeroport d’Alacant, tenim el vol amb Vueling a les 10:40 per arribar a les 13:20. El vol ix a l’hora i arribem a Amsterdam-Schipool 10 minuts abans de l’hora prevista.

A continuació anem a arreplegar les maletes, on la cinta transportadora està situada a una distància d’ almenys 2 quilòmetres des de l’avió. Seguidament eixim a buscar el bus que ens portarà a l’apartament que tenim llogat pera tota la setmana.

Agarrem el bus 197 que ens deixa al Busstation de Marnixstraat. I a peu amb les maletes ens anem pel carrer Elandsgracht i Kinkerstraat fins l'apartament, a Da Costakade.

Per arribar a l'apartament passem per dalt de tres canals i estem situats davant d’un d’ells.  El que més ens va cridar l’atenció varen ser les escales per arribar a l'apartament, molt empinades i escalons molt curts, on no cap tot el peu, després vam veure que altres vivendes també tenien el mateix tipus d’escales, estretes i empinades.

Ens van explicar que el sòl per edificar a Amsterdam era molt escàs i l’ajuntament no permetia que foren més amples, tenen uns 4,5 metres de façana, moltes d’elles tenen 3 portes que corresponen a 3 vivendes, per aprofitar el lloc habitable les portes i escales tenien que ocupar el mínim possible.

Sense obrir les maletes ens vam dirigir a un supermercat a prop de l’apartament per comprar tant per el dinar com el sopar i el desdejuni del dia següent.

L'avantatge de l’apartament és poder comprar el mateix menjar que la gent d’Holanda i viure el més semblant possible a com viuen ells.

Després de dinar ens vam anar a passejar per conèixer un poc la ciutat, vam arribar en un moment al centre. Amsterdam és una ciutat molt acollidora, tranquil·la i segura.

DIA 2. MUSEU VAN GOGH, MERCAT ALBERT CUYP, MERCAT DE LES FLORS

El següent dia, després d’un desdejuni amb productes típics d’Holanda, ens dirigim caminant al centre de la ciutat. Tot està relativament prop, els museus més importants estan a la zona denominada “parc dels museus”, la ciutat te al voltant de 60 museus repartits pels barris. Edificis impressionants e immensos jardins a més del típic cartell “I AMSTERDAM” on és obligada una foto amb ell. L’edifici que es veu al fons es pot passar per qualsevol dels quatre arcs amb bicicleta.

Per cert, les bicicletes abunden molt més que els cotxes, es calcula hi ha unes 600.000 a la ciutat, tenen el seu carril pràcticament a tots els carrers inclús si és possible en els dos sentits separats. També tenen els seu semàfors i polsadors per demanar pas als vehicles. Si algun vianant o bici vol creuar el carrer ha de polsar el botó i quasi immediatament el semàfor canvia a  verd. Sempre tenen preferència sobre els cotxes. El tramvia també te els seus carrils independent dels vehicles i bicis.

Seguim doncs, com era bon hora i encara no hi havia molta cua, van entrar al Museu dedicat a Vincent Van Gogh qui a pesar de viure 37 anys (1853-1890) te una immensa e impressionant obra pictòrica. Vull destacar la quantitat de autoretrats que te.

Al eixir, els altres museus ja tenien llargues cues (Rijksmuseum, Stedelijk…) i van creure que era millor visitar el mercat a l’aire lliure, anomenat d’Albert Cuyp, que està uns carrers més avant dels museus. De camí allí ens vam parar a un dels llocs de carrer on venien creïlles fregides amb maionesa. Aquests llocs els pots trobar per tot arreu de la ciutat i sempre tenen gent amb cucurutxos de creïlles pel carrer.

Al mercat no vam trobar res d’especial i ens vam anar sense comprar res.

D’allí ens dirigírem passejant cap al centre d’Amsterdam i admirant lo neta que està la ciutat. És molt tranquil·la i molt rarament et trobes la policia, això si, amb bicicleta. A l’arribar al Mercat de les Flors varem entrar. És un carrer situat al costat d’un canal ple de parades de flors naturals, bulbs de tota classe i destaquen les de tulipes de tots els colors possibles en paquets, a granel, o el que vulgues. I com no, també hi trobes formatges d’Holanda (edam, gouda...) i souvenirs (amb molins, suecs, cases...)

Eren les sis de la vesprada i ja estàvem cansats, per tant, vam tornar a comprar el sopar i cap a l‘apartament. Les tendes tanquen tots els dies a les 18:00 hores menys els dijous i dissabte que tanquen a les 20:00 hores. Així que ens trobaven moltíssimes bicicletes tornant a casa després d’acabar la jornada laboral.

DIA 3. ZAANSE SCHANS, MOLINS

Aquest dia vam voler eixir de la ciutat i anar a visitar els molins de Zaanse Schans, situats a la vora del riu Zaans. Per això ens vam dirigir a la “Central Station”, l’estació de tren, situada al mateix centre històric de la ciutat. Conté tant els trens de llarg recorregut com els rodalies i també els autobusos que recorren tota Holanda. D’allí també es pot creuar a l’altre costat de la ciutat amb el ferry.

Després de comprar el bitllet ens dirigim al nostre tren direcció a Uitgeest per baixar a la parada de Koog Zaadijk. D’allí, amb un passeig molt curt i amb l’olor de xocolate que deixen les fabriques, arribem al riu Zaans. És impressionant la vista d’aquells molins situats a la vorera del riu, alguns d’ells en funcionament. Uns per tallar la fusta (serrería), altres per fer oli, espècies i pigments. Nosaltres vam entrar al de pigments per vorer el funcionament del seu mecanisme, tant per trencar les pedres com triturar o les moles de deixar-ho fet pols.

Aprofitarem aquell lloc per dinar i després de nou ens vam dirigir a buscar el tren per tornar a Amsterdam. Una vegada baixarem del tren vam aprofitar per localitzar el bus del dia següent. Havia sigut un dia molt llarg.

DIA 4. MARKEN, VOLENDAM, EDAM I EXCURSIO EN BUS PER PURMEREND I LANDSMEER FINS AMSTERDAM

Comencem el dia matinet ja que el programa de hui és prou complet, anem a l’estació i comprem un bitllet per tot el dia a tots els autobusos EBS de la zona. Agarrem el primer que surt, el 311 en direcció a Marken. Una illa de pescadors situada per de baix del nivell del mar i que te un dic d’uns dos metres d’alçada que l’envolta per la protecció de les pujades d’aigua. Abans no tenia carretera per arribar però ara sí i sembla més una illa turística i habitada per gent amb bon poder adquisitiu que de pescadors.

En compte de tornar amb bus decidim agarrar un ferry que comunica Marken amb Volendam, és un trajecte d’uns trenta minuts. Arribem a Volendam a hora de dinar, l’oferta per dinar és molt gran i ens decidim per el broodje haring (entrepà d’areques crus amb ceba, també crua, i pepinillos en vinagre). Encara que no ho semble, el sabor és exquisit, i nosaltres que li teníem molt de respecte al peix cru ens va agradar moltíssim. No pots visitar Holanda sense provar el Haring. Molts dels dolços del país contenen poma, així que ens quedava provar els diferents pastissos de poma, molt bones també.

El següent trajecte era visitar Edam, bressol del formatge del mateix nom, poble molt bonic que vam recórrer pràcticament en la seua totalitat. Vam decidir no comprar formatge holandès per ser molt suau i a nosaltres ens agrada amb més sabor i que no en van trobar.

Per finalitzar el dia agarrarem el bus de tornada passant per Pumered i Landsmeer però sense baixar del bus, ja que estàvem cansats i encara quedava la tornada fins l’apartament.

DIA 5. MERCAT DE NATIONAL GEOGRAFIC, HEINEKEN EXPERIENCIE, CREUER PELS CANALS

Aquest dia varem decidir visitar el Dappetmarkt, que National Geographic Traveler Magazine el situa al lloc 8 dels 10 millors mercats de carrer del mon, darrere del New York Hell’s Kitchen Flea Market i la plaça Dorrego de Buenos Aires. Així que agafem un tramvia que ens va deixar davant del mercat. He de dir que els tramvies recorren tota la ciutat i son ràpids i molt freqüents, definitivament els residents no necessiten el cotxe per res.

Aquest mercat no te res diferent ni especial que no puguem trobar als nostres mercats o rastres.

D’allí ens anem a la fabrica d’on va nàixer la cervesa Heineken, HEINEKEN EXPERIENCE. Una visita molt entretinguda on ens van mostrar com es feia la cervesa des d’el primer dia fins avui. Ens van ensenyar a com catar-la i com servir-la de barril, cada u es va omplir el seu got. Va ser una experiència divertida.

Per completar el dia ens quedava pujar als Ferrys turístics que roden pels canals d’Amsterdam. Un viatge de 75 minuts pels llocs més emblemàtics de la ciutat i des de un punt de vista molt diferent a l’habitual. Aquesta excursió des de dins del canal també considere que és imprescindible si es visita Amsterdam. El trajecte es queda curt de les meravelles d’aquest poble.

Per acabar la vesprada ens quedava visitar el “barrio rojo”, zona de prostitució, on pots veure qui està lliure darrere d’un cristall, com un “escaparate”. No volíem que ningú ens ho comptara.

Com que ja ho teníem bé tornem a agarrar el tramvia i cap a casa.

DIA 6. DE COMPRES PEL CENTRE I MENJAR PREPARAT DE LE PLACE

Darrer dia que ens queda per passejar per la ciutat i com no, comprar tots els souvenirs a parents, amics i coneguts. I això és el que férem, recórrer la zona comercial i el mercat de les flors a buscar catxivatxes per a tots. Missió complida. Ara ens queda provar les creïlles fregides amb més fama de tot Amsterdam, “Manneken Pis”. Ens posem a la cola i demanem el nostre cucurutxo amb maionesa. La veritat és que el lloc està molt net i les creïlles realment estaven molt bones, ens van quedar amb ganes de més.

Aprofitarem una tenda de menjar preparat per comprar alguna cosa per dinar i tornar al apartament i així començar a omplir les maletes.

Ja al tardet es sentia música a prop i decidirem buscar l’origen, es tractava d’un festival anual del barri Jordan amb artistes holandesos. La gent coneixia les lletres de les cançons i les cantaven juntament amb ells. Hi havia remolcs amb cafè, cervesa, hamburgueses i com no, creïlles fregides. Prompte ens van retirar per sopar i seguir amb les maletes.

DIA 7. AMSTERDAM-ALACANT-XALO

Últim dia, desdejuni amb el que ens quedava a la nevera, fer dos sandvitx per dinar, pesar les maletes per repartir el pes i de camí de nou cap a Busstation de Marnixstraat per pujar al bus que ens deixarà a l’aeroport de Schipool. Aquest aeroport esta situat a quatre metres per baix del nivell del mar, però tranquils, no te aigua, els dics (Dam en holandès) fan la seva funció. Facturem les maletes i eixim d’Holanda amb un retràs de 30 minuts.

El més dolent del viatge és arriba a Alacant i tenir que esperar-nos prop d’un hora per arreplegar les maletes a la cinta transportadora, aquest és el nostre país.

La resta del viatge: EXCEL·LENT.

A continuació teniu les fotos des viatge. Que disfruteu al igual que nosaltres.

Versión para imprimir | Mapa del sitio
© Francesc Miralles Carrió. Tots els drets reservats. ® Mira'm i el seu logotip estan registrats. No es permet la descarrega ni el us de cap document gràfic sense obtindre permís per escrit de l'autor. Per adquirir les imatges poseu-se en contacte a traves de la pàgina web.